School voor Creatieve Filosofie

Saskia van der Werff-Filosoof Email:creaschoolnl@gmail.com

Spelwijzer: Da Vinci Code

Filosofische achtergrond
Leonardo Da Vinci (1452-1519) was kunstenaar, architect, uitvinder, natuurkundige, schrijver en filosoof.  Da Vinci werd gedreven door een niet te stillen nieuwsgierigheid om de hem omringende wereld te begrijpen. Nadat hij een verschijnsel nauwkeurig had geobserveerd, tekende hij het zo gedetailleerd mogelijk na. Deze verbeeldingen droegen bij aan zijn begrip van de wereld.

Da Vinci dacht dat kennis over de mens gelijk was aan kennis over de kosmos. Zijn uitgebreide studies van de anatomie van het menselijk lichaam waren er dan ook op gericht om het universum te leren doorgronden. Gedurende zijn hele leven hield hij zijn ontdekkingen bij in notitieboekjes. Omdat hij zijn uitvindingen voor de buitenwereld verborgen wilde houden,  maakt hij zijn notities in gecodeerd spiegelschrift. Het heeft eeuwen geduurd voordat we de volledige omvang van zijn genie hebben kunnen blootleggen. Tot op de dag van vandaag zijn sommige coderingen nog steeds een groot raadsel….

Bedoeling van het spel
Het is de bedoeling van dit spel dat de spelers gezamenlijk een Da Vinci code gaan onthullen. Zij kunnen gezamenlijk woorden uit de code ontdekken door ze te verbeelden en te tekenen. Uiteindelijk vormen de woorden tezamen een citaat, de code.

Spelverloop

1)Woord verbeelden; max 1 minuut
De Spelleider geeft het eerste woord uit de code aan één van de spelers. Deze neemt het woord in zich op en laat in haar verbeelding een beeld ontstaan.

2)Instructie tekenen: max 1 minuut
Vervolgens tekent de speler het beeld op papier, de andere spelers mogen niet zien wat ze tekent. Terwijl ze tekent, beschrijft ze zo gedetailleerd mogelijk wat ze tekent. De overige speler luisteren naar deze instructies en maken tegelijkertijd dezelfde tekening.

De speler mag alleen Da Vinci codetaal gebruiken:

  • Bewegingen die een potlood kan maken: streepjes, golfjes, boogjes, stippen, vet
  • Wiskundige symbolen: lijn, pijl, cirkel, vierkant, piramide, ovaal, getallen, formuletekens, taalkundige symbolen (alfa, omega)
  • Positie waar op het blad het symbool komt: in het midden, boven, aan de zijkant, eronder, in, naast, tegenover elkaar
  • Verboden zijn woorden als hartje, hoofd, haar, vingers, dieren, stoel, kruk, bel, mens, lichaam

3)Vergelijken; max 2 minuten
De Spelleider vraagt aan de spelers hun tekeningen naast te elkaar te leggen. Wat valt op aan verschillen en overeenkomsten?

4)Raden van het woord; max 1 minuut
De Spelleider vraagt aan alle spelers nogmaals goed naar de tekeningen te kijken en vraagt hen op te schrijven welk woord ze hebben verbeeld. Ze schrijven dit woord op hun tekening. Als er tenminste 1 speler het woord goed heeft geraden, ontvangt de groep extra woorden uit de code.

De Spelleider laat nog 2x een andere speler een woord tekenen (herhalen 1 t/m 4)

5)Raden van de code; 2 minuten speeltijd
De Spelleider vraagt aan de groep om de gevonden woorden op volgorde te leggen en zo de code te onthullen.

6)Controleren van de code; 5 minuten speeltijd
De Spelleider geeft de spelers, indien nodig een laatste aanwijzing, waarmee ze kunnen controleren of ze de code goed hebben geraden. Mochten ze de code niet hebben gevonden, dan kunnen ze deze aanwijzing gebruiken om de code toch te vinden.

Reflectie
Bespreek na afloop van het spel met elkaar hoe beelden en woorden zich tot elkaar verhouden. Wat vindt de groep van de gevonden code?

Benodigdheden

  • In woordkaarten opgedeeld Da Vinci citaat (elke woordkaart is voorzien van woord en een getal, dat de plek binnen de code aangeeft)
  • Da Vinci codeblad met 5 ontcijferingsstroken
  • Boekje Leonardo de Vinci (Uitgave Clos Luce-Ambroise)
  • 1 Zandloper (van 1 minuut)
  • Pen/Papier

Leestips
Leonardo Da Vinci; De eerste natuurwetenschapper (Michael White)
Door het beeld; door het woord (Peter Henk Steenhuis & René Gude)

Aantal deelnemers: 3-10
Tijdsduur: 30-60 minuten

Over Saskia van der Werff

Filosoof, creatief denker, trainer, auteur

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 14 april 2016 door in Creatief-Filosofische methodieken en getagd als , , , .

Nieuwsbrief

Klik hier om u aan te melden

Aantal bezoeken

  • 53.887 bezoeken

Publicatie Publieke bezinning

Mede redacteur en -auteur

Publicatie Socrates en Orunmila

Bewerker/Vertaler Afrikaanse filosofie

Translate this site

Publicatie Filosofische Vaardigheden

%d bloggers liken dit: