School voor Creatieve Filosofie

Saskia van der Werff-Filosoof Email:creaschoolnl@gmail.com

Spelwijzer: Praten als Brugman

Filosofische achtergrond
De retorica, de kunst van het overtuigend spreken, is gebaseerd op twee vermogens: het durven zeggen waar het op staat én op het kunnen houden van je mond als je eigenlijk niets te zeggen hebt. Want wat in het heetst van een woordenstrijd wel eens wordt vergeten, is dat het niet gaat om een persoonlijke strijd, maar om een strijd tussen opvattingen.

‘Hij kan praten als Brugman’ is een bekende Nederlandse uitdrukking om aan te duiden dat iemand zeer welbespraakt is en met veel overtuigingskracht kan praten. De Brugman waar hier naar verwezen wordt, heeft echt geleefd, en was een Nederlandse geestelijke die leefde in de middeleeuwen. De uitdrukking ‘praten als Brugman’ stamt al uit de 15e eeuw. Het filosofische spel ‘Praten als Brugman’ is genoemd naar deze redenaarskunstenaar Brugman, die velen met zijn retorica wist te overtuigen.

Bedoeling van het spel
In dit spel is het niet de bedoeling dat de sterkste persoon wint, maar dat de persoon met het beste, meest overtuigende betoog wint. Het gaat erom de vrijheid te ervaren van verruimend denken, niet om je vast te bijten in je eigen gelijk.

De ander zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Hans-Georg Gadamer, Duits Filosoof

Voorbereiding van het spel
Iedere speler pakt een Ja/Nee kaart en pakt blind een Vragenkaart uit het stapeltje. Vervolgens leest één van de spelers de speluitleg voor.

Speluitleg

1)Nadenken
Alle spelers krijgen 2×1 minuut de tijd (gebruik de zandloper) om zich op hun betoog voor te bereiden.

  • Lees de vraag op de kaart
  • Beslis of je antwoord op de vraag ja of nee is.
  • Bedenk één of twee redenen waarom je antwoord ja of nee is. Schrijf dit met steekwoorden op.
  • Bedenk hoe je dit zo overtuigend mogelijk gaat vertellen. Schrijf dit ook met steekwoorden op. Overtuigingsmiddelen zijn humor, emotie of oneliners (een spreuk of een goede vergelijking.

2)Betogen
Een eerste speler houdt zijn betoog gedurende maximaal 1 minuut. Gebruik de zandloper. Na afloop bedenken de overige spelers of ze het betoog van de eerste spreker overtuigend vonden. Na een korte denkpauze laten de spelers tegelijkertijd hun Ja/Nee kaart zien.  Ja, als ze overtuigd zijn; Nee, als ze niet overtuigd zijn. Het aantal keren Ja is het puntenaantal voor deze speler.
Vervolg nu met een volgende spreker, net zolang totdat alle speler hun betoog hebben gehouden.

3)Winnaar
De speler met het hoogste aantal punten wint het spel. Zij/Hij ontvangt de Eer van de Dag.

Reflectie
Bespreek na afloop van het spel met elkaar wat de ingrediënten zijn van een overtuigend betoog.

Leestips
Aristoteles, Retorica
Kessels/Boers/Mosters, Vrije Ruimte; Filosoferen in organisaties

Benodigdheden
Ja/Nee kaarten
Set vragenkaarten (de kaarten van het spel Nomizo of Eigenwijsheden zijn hiervoor geschikt)
1 Zandloper (van 1 minuut)
Pen/Papier

Aantal deelnemers: 3-10
Tijdsduur: circa 20 minuten per ronde

(Illustratie Johannes Brugman, getekend door H.P. Schouten, bron Wikipedia)

Over Saskia van der Werff

Filosoof, creatief denker, trainer, auteur

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 6 april 2016 door in Creatief-Filosofische methodieken en getagd als , , , , , .

Nieuwsbrief

Klik hier om u aan te melden

Aantal bezoeken

  • 53.887 bezoeken

Publicatie Publieke bezinning

Mede redacteur en -auteur

Publicatie Socrates en Orunmila

Bewerker/Vertaler Afrikaanse filosofie

Translate this site

Publicatie Filosofische Vaardigheden

%d bloggers liken dit: