School voor Creatieve Filosofie

Saskia van der Werff-Filosoof Email:creaschoolnl@gmail.com

Publieke bezinning; een filosofieboek

In 2013 maakte ik deel uit van de Studiegroep ‘Publieke dialoog’ die door Erik Boers van het Nieuwe Trivium in het leven was geroepen. Met een twintigtal mensen bogen we ons over de vraag of en hoe we een bijdrage konden leveren aan het verbeteren van het gesprek in de publieke ruimte. Wat ons bond was een onvrede over de wijze waarop het gesprek gevoerd werd: snelle en stellige meningen, oplossingen voor ondoordachte problemen, onstuitbare dadendrang. Met zes mensen uit deze groep heb ik samengewerkt om dit boek te kunnen schrijven: Publieke bezinning. 

Deelnemers aan de training Dialoogbeleider ontvangen het boek gratis. Als je het wilt, geef ik graag een persoonlijk een persoonlijke toelichting op het boek. Klik hier voor het maken van een afspraak>>

Je kan het boek hier bestellen: Publieke bezinning (bij Bol.com)>>

Met onderstaande tekst kondigt onze uitgever ISVW ons nieuwe boek ‘Publieke bezinning’ aan (publicatiedatum mei 2016):

“Waar is ruimte voor publieke bezinning nu kiezers zich vervreemd voelen van de bestaande representatieve democratie; nu de landelijke overheid zich verder terugtrekt uit allerlei maatschappelijke instituties; nu de Nederlandse burger aangespoord wordt tot zelfredzaamheid. En hoe kan die bezinning vorm krijgen? Wat is het antwoord op de oproep van burgers om meer zeggenschap en eigenaarschap? Socrates deed het ons voor, 25 eeuwen geleden in de jonge democratie van Athene: bezinnende gesprekken voeren met burgers en bestuurders over prangende kwesties. In zijn spoor zijn de auteurs de afgelopen tien jaar betrokken geweest bij Socratische dialogen. Zij presenteren een verrijkt dialoogmodel en beschrijven gelijktijdig de cases die aan dit model ten grondslag liggen. Het biedt praktische richtlijnen voor raadsleden, bestuurders en ambtenaren, voor betrokken burgers en ondernemers, voor gespreksleiders; kortom, voor iedereen die twijfels heeft bij de dominante manieren van beslissen en die op zoek is naar beproefde alternatieven.”

Alvast enkele teksten uit een door mij geschreven essay ‘In dialoog, wie wil dat nou niet?’

Eindelijk een dialoog!”, dacht ik, toen ik een raadsvoorstel over regionale samenwerking las. Ik verheugde me enorm op een dialoog, nadat ik drie jaar lang als gemeenteraadslid allerlei debatten, informatiebijeenkomsten, politieke spelletjes en wandelganggesprekken had meegemaakt. Ik miste het onderzoekende en verdiepende van de dialoog. Toen ik na afloop van de eerste regionale ‘dialoog’ naar huis reed, voelde ik me teleurgesteld. Niets onderzoekends noch verdiepends, wel informatief en wandelgangerig. Het proefde als oude wijn in een nieuwe zak. Ik vroeg me af waarom deze bijeenkomst de naam dialoog had gekregen.

De publieke bezinning van een dialoog tref je aan in zijn geest. Die geest verwijst naar wat de dialoog tot stand brengt tussen de deelnemers. Het gevoel tot je recht te zijn gekomen, (h)erkennen dat er geen definitieve antwoorden zijn, weten wie en wat er op dat moment toe doen, gepaard gaand met het verlangen dit ‘weten’ gezamenlijk in de toekomst waar te willen maken.

De mede-auteurs zijn Erik Boers, Dorien Brunt, Sjaak Evers, Andert Loman, Jan Prij en Jon Winkels.

Over Saskia van der Werff

Geef een reactie

Publicaties

Filosofie&Praktijk Filosofisch Spel

Bewerker/Vertaler Afrikaanse filosofie

Mede redacteur en -auteur

Nieuwsbrief

Klik op het logo om u voor onze nieuwsbrief op te geven

