School voor Creatieve Filosofie

Saskia van der Werff-Filosoof Email:creaschoolnl@gmail.com

Rooskleurige wereld; Socratisch gesprek over roddelen

Mensen roddelen graag en veel. Soms is het onschuldig, totdat je merkt dat jij de hoofdrol in de roddel speelt. Dan opeens is het een stuk minder leuk. Ook in het oude Griekenland gingen roddels als een lopend vuurtje de latrines langs. De openbare toiletten waren toen dé plek voor de laatste nieuwtjes. Een socratisch gesprek over roddelen leek lastig tot de kern te kunnen komen. Wat gebeurde er?

Filosofisch gezien is het roddelen een interessant fenomeen. Het valt namelijk vanuit verschillende perspectieven te benaderen:

  1. Perspectief vanuit het Ware: roddels staan op gespannen voet met de waarheid. Zijn roddels nu wel of niet waar? En maakt het uit of roddels waar zijn of gelogen zijn? Een roddelaar voelt zich meer op zijn gemak als de roddel waar is. Het klopt toch wat hij zegt? Voor de beroddelde ligt dit waarschijnlijk heel anders. Is een roddel kwetsender als het waar is of als het is gelogen? Doet de waarheid meer pijn dan een leugen?
  2. Perspectief vanuit het Schone: een goede roddelaar maakt er vaak een mooi verhaal van. Hoe mooier, hoe sappiger, hoe spannender, hoe meeslepender. De roddelaar heeft er baat bij als het om een mooi verhaal gaat. Mensen luisteren graag naar een mooi verhaal. Waaraan ontleent een roddel zijn schoonheid? Aan de verteller, aan het verhaal zelf?
  3. Perspectief vanuit kennis: met een roddel draagt een roddelaar kennis over aan zijn luisteraars. Wat voort soort kennis is dit eigenlijk? In eerste instantie is het alleen kennis over een beroddelde. Wat is de zeggingskracht van die kennis? De roddelaar en luisteraars hoeven die niet persoonlijk te kennen. Vaak is het wel het geval dat iedereen elkaar kent. Waarom maakt dat uit? Leer je de beroddele beter kennen? In tweede instantie levert de roddelpraktijk ook kennis over de persoon die roddelt en die luisteren. Wat zegt het over jou als je meegaat met een roddel? Of als je ertegen in het verweer gaat? En maakt het uit als de beroddelde nooit te weten komt dat er zo over hem geroddeld wordt? Wat niet weet wat niet deert, toch?
  4. Perspectief vanuit het Goede: roddels verbinden mensen op een bepaalde manier met elkaar. De roddel verbindt de roddelaar en zijn luisteraars aan de beroddelde. Na het aanhoren van een roddel denk je vaak slechter over iemand. De ander staat in een kwaad daglicht. In dat kwade, zwarte daglicht lijkt jouw daglicht opeens een stuk rooskleuriger. Dat geeft een goed gevoel. Een roddel is kwetsend voor de één, de ander vermaakt zich er kostelijk mee. Wat is meer van waarde? Het plezier en goede gevoel dat we hebben als we roddelen of voorkomen van het gevoel van kwetsen?

Alle perspectieven maken duidelijk dat het roddelen mensen in een spagaat brengt. Hoe kom je er achter of iets nu wel of niet waar is. Geloof je de roddel? Laat je je verleiden door een mooi verhaal of prik je er door heen? Roddelen brengt mensen vaak in een loyaliteitskwestie. Ga je mee met de roddelaar of kom je op voor de beroddelde. Is een roddelaar kortzichtig? Hoe erg is het als de beroddelde zich niet kan verdedigen? Voor wie kies je nu eigenlijk? Wie is je het dierbaarst? Een roddel doet vaak een ethisch appél op mensen. En precies dat maakt een gesprek over roddelen zo lastig. Het raakt diepe en gevoelige snaren.

Toch is het mogelijk om een goede dialoog te voeren over zo’n delicaat thema. Dit socratische gesprek over roddelen vond plaats met veel aandacht voor elkaars standpunt. Het meedenken was belangrijker dan het bekritiseren van elkaar. In het meedenken kwamen de nuances van alle vier de perspectieven op tafel te liggen. Nuances verwarren, ontnemen ons het zicht op de kern van de kwestie. Die verwarring was niet eenvoudig om mee om te gaan, dat voelde best ongemakkelijk. En toch was die verwarrende toestand veelzeggend. Want ligt de kern van het roddelen niet juist in de nuancering ervan?

Lees gesprekswijzer ‘Verwarring>>’ die wij als leidraad voor dit gesprek hebben genomen.

Advertenties

Over Saskia van der Werff

Filosoof, creatief denker, trainer, auteur

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 28 augustus 2014 door in Praktijkervaringen en getagd als , , , , .

Over Saskia van der Werff


Filosoof Docent Schrijver

Volg School voor Creatieve Filosofie

Aantal bezoeken

  • 50,412 bezoeken
Advertenties

Publicaties

Filosofie&Praktijk Filosofisch Spel

Bewerker/Vertaler Afrikaanse filosofie

Mede redacteur en -auteur

Translate this site

Nieuwsbrief

Klik op het logo om u voor onze nieuwsberichten op te geven.

%d bloggers liken dit: