School voor Creatieve Filosofie

Saskia van der Werff-Filosoof Email:creaschoolnl@gmail.com

Terugdenken

nog even terugblikkenTijdens het slapen rust ons lichaam en is ons brein actief. Dit actief zijn van ons brein merken we aan onze dromen. We kunnen ook zeer onrustig slapen. Ik heb wel eens de ervaring dat ik continu hetzelfde droom. Alsof mijn hersenen ergens blijven hangen en niet door kunnen. Ik word dan onuitgerust wakker. De denkoefening ‘Terugdenken’ draagt bij aan een rustige slaap en fris wakkerworden. Hoe gaat dat terugdenken in zijn werk?

De denkoefening ‘Terugdenken’ is erop gericht om de functie van onze hersenen te ondersteunen. Tijdens onze slaap is het brein aan het ordenen, aan het reorganiseren, aan het verwerken van de afgelopen dag.  Dit ordenen kan soms een gevoel van onrust met zich meebrengen. Wij kunnen dit ordenen een handje helpen.  Met de methode van het terugblikken zetten we de afgelopen dag op een rijtje, en dan in omgekeerde volgorde.

Stap 1: Nadat je de lichten, de tv, je muziekspeler, je computer of boek hebt gesloten, ga je met je ogen dicht in je bed liggen. Bedenk wat je als laatste hebt gedaan, voordat je je ogen dicht hebt gedaan. Denk vanaf dat moment terug naar het voorlaatste en wat daaraan vooraf is gegaan. Denk dit net zolang terug totdat je op het moment van wakker worden terug bent. Je zal merken dat je voordat je bij het ontwaken bent aangekomen, waarschijnlijk allang in slaap bent gevallen.

Stap 2: Tijdens het terugdenken zullen er onverwacht gebeurtenissen in je gedachten komen, die niet in het moment passen. Bedenk wanneer deze gebeurtenis wel heeft plaatsgevonden en ga weer door met het terugdenken.

Stap 3: Tijdens het terugdenken kan je de neiging hebben om een probleem op te gaan lossen, om met spijt terug te denken aan wat je hebt gedaan, jezelf voor de kop te slaan. Als je merkt dat je dat doet, breng dan je gedachten weer terug naar het rijtje van je dag. Gaandeweg zal je merken dat je in staat bent je dag steeds gedetailleerder terug te denken.

Stap 4: In het begin zal het rijtje bestaan uit een aaneenschakeling van feitelijke gebeurtenissen. Als je wat geoefend bent in het terugdenken, kan je per gebeurtenis ook je reactie terugdenken. Hoe reageerde ik toen? Wat dacht ik toen? Wat voelde ik toen? Plaats je reactie in het rijtje en vel er geen oordeel over.

Stap 5: Ervaar hoe je je voelt, als je wakker wordt. Hoe heb je geslapen?  Hoe voel je je?

Het brein kan geen wanorde verdragen. Als er wanorde heerst, zullen al zijn bezigheden verward, miserabel en met elkaar in tegenspraak zijn en dat zal kwaad stichten in en rondom zich. Wanorde in het brein brengt conflicten teweeg. J. Krishnamurti

Bron denkoefening: Meditatie, méér dan wetenschap; Rohit Mehta
Meer lezen over ons brein: Ons feilbare denken, Kahneman

Over Saskia van der Werff

Filosoof, creatief denker, trainer, auteur

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Nieuwsbrief

Klik hier om u aan te melden

Aantal bezoeken

  • 53.887 bezoeken

Publicatie Publieke bezinning

Mede redacteur en -auteur

Publicatie Socrates en Orunmila

Bewerker/Vertaler Afrikaanse filosofie

Translate this site

Publicatie Filosofische Vaardigheden

%d bloggers liken dit: