School voor Creatieve Filosofie

Saskia van der Werff-Filosoof Email:creaschoolnl@gmail.com

Zoektocht naar kwaliteit; Brainstorm met kwaliteitsfunctionarissen

speld in hooiberg‘Wat is een goed thema voor het werk  in 2014?” Dat was de vraag waarmee kwaliteitsfunctionarissen hun netwerkdag begonnen. De kwaliteitsfunctionarissen werken bij verschillende woningcorporaties.  Het hanteren van een jaarthema is het afgelopen jaar vruchtbaar gebleken, maar voor het jaar 2014 was het een zoektocht. De behoefte was groot om te komen tot een vernieuwend thema, dat goed aansluit bij de turbulente ontwikkelingen in de volkshuisvesting. Waarom ging het vinden van een thema niet vanzelf?

Een speld in een hooiberg

Het zoeken van een juist thema was als het zoeken naar een speld in de hooiberg. Je weet dat die speld er is en toch kan je hem niet vinden.  De hooiberg is te omvangrijk, te groot om die kleine speld te kunnen vinden. De hooiberg staat symbool voor de grote onrust in de volkshuisvesting. Er zijn veel veranderingen voor woningcorporaties, die gepaard gaan met reorganisaties, ontslagen, opsplitsen van corporaties, hoge druk op budgetten. De speld staat symbool voor kwaliteitszorg, die in turbulente tijden uit het zicht verdwijnt en onvoldoende aandacht krijgt. Het thema voor 2014 zou ervoor moeten zorgen dat kwaliteit de aandacht krijgt die het verdient.  Waarom ging het vinden van het thema niet vanzelf?  De paradox van Meno maakt helder waarom het vinden van een thema geen sinecure is.

Meno: En op welke manier, Socrates, wil je zoeken naar datgene waarvan je helemaal niet weet wat het is? Wat voor kenmerken zul je toekennen aan hetgeen je zoekt zonder het te weten? Zelfs als je er toevallig op uitkomt, hoe zal je weten dat het dit is, als je het niet kent?
Socrates: Ik begrijp wat je bedoelt, Meno. Maar begrijp jij wel wat een twistappel je met die stelling aanbrengt? Het betekent dat een mens niet op zoek kan gaan naar wat hij kent of niet kent. Want wat hij kent zal hij toch zeker niet gaan zoeken. Hij kent het al, en in dat geval is onderzoek totaal overbodig. En evenmin zal hij gaan zoeken wat hij niet kent, want dan weet hij zelfs niet wat hij moet zoeken.
(Uit Plato, Meno 80e-81a)

Het zoeken naar een speld in de hooiberg is zoeken naar iets wat je al lang kent. Je hoeft er dus eigenlijk helemaal niet naar op zoek te gaan. En als je niet weet dat je een speld zoekt, is het behoorlijk zonde van je tijd een hele hooiberg te doorzoeken.  Je hebt immers geen idee waar je naar op zoek bent. Deze impasse leek ook de kwaliteitsfunctionarissen in de greep te houden. Want wat voor zin heeft het om te zoeken naar een thema, als de politiek zo bepalend is voor de toekomst. Gedurende de netwerkdag bleek de zoektocht zeer zinvol te zijn. Want we vonden tot ieders verbazing tochde speld. Hoe ging die zoektocht in zijn werk?

Zoeken met een Socratische Code40ne

We vervolgden onze zoektocht met een Socratische Code40ne (uit te spreken als Code for one).  Dit is een methode,  die onbewuste inzichten zichtbaar maakt. Het is een methode die mooi aansluit bij de paradox van Meno. Het ondersteunt het zoeken naar mogelijke antwoorden op een lastige vraag. Het vergemakkelijkt het zoeken naar de speld in de hooiberg, omdat het bewust maakt wat onbewust aanwezig is. De uitkomst van de zoektocht was erg verrassend, omdat het zo herkenbaar was. Die herkenbare uitkomst was:

Huurders zijn de motivatie van onze keuzes

Het is een open deur dat de zorg voor kwaliteit draait om huurders.  Waarom was deze uitkomst dan tegelijkertijd zo herkenbaar en zo verrassend? Deze uitkomt was herkenbaar omdat het vanzelfsprekend is dat de huurder centraal staat in de zorg om kwaliteit. En het was verrassend omdat de kwaliteitsfunctionarissen realiseerden dat dit door de turbulentie vergeten lijkt te zijn.

Budgetten, kostenbesparing, ICT, procesverbetering staan de laatste jaren veel hoger op de prioriteitenlijst. De huurder is daardoor bij tal van woningcorporaties naar de achtergrond verdwenen. Het was een verhelderende uitkomst. Maar met het helder krijgen van het thema voor 2014 is de zoektocht nog niet ten einde. De onbeantwoorde vraag is, hoe huurders motivatie van keuzes kunnen zijn. Om licht te werpen op die vraag in de hooiberg, grijp ik eerst terug op het verleden.

Historische ontwikkeling

De zorg om volkshuisvesting staat in een lange traditie, die teruggaat naar het midden van de 19de eeuw. In die tijd waren er veel zwervers en armlastigen. Mensen die niet voldoende inkomen hadden voor een dak boven hun hoofd. Enkele weldoeners stonden op om aan de erbarmelijke levensomstandigheden een eind te maken. Huizen werden gebouwd en de arme stakkers kregen onderdak. Ten tijde van de industriële revolutie ontstonden ook de arbeidersdorpen. Bedrijven als Philips en de textielindustrie bouwden dorpen voor hun arbeiders, zodat ze op korte afstand van hun werk konden gaan wonen. In die tijd was het nog heel gebruikelijk dat een arbeider zijn hele leven bij hetzelfde bedrijf werkte. De arbeidersdorpen waren meer dan een rij huizen. Het werden hechte gemeenschappen met winkels, badhuizen, scholen, sportvelden.

Een volgende fase in de volkshuisvesting brak aan. Het liefdadigheidsinitiatief van weldoeners en arme stakkers, de loyaliteit tussen fabrieken en arbeiders werd overgenomen door gemeentes. Inwoners met een kleine beurs konden via de gemeente een betaalbare woning krijgen. In de naoorlogse periode kwam de volkshuisvesting in handen  van woningbouwverenigingen te liggen, die met gemeenschapsgeld grote wijken uit de grond moesten stampen. Een laatste ontwikkelingsfase vond plaats in de jaren negentig van de vorige eeuw. De woningbouwverenigingen privatiseerden en grote woningcorporaties ontstonden.

De huurder is al die tijd motivatie voor keuzes geweest. Die keuzes sloten aan bij de tijdsgeest.  Een korte samenvatting van de relatie van verhuurder tot huurder:

  • De liefdadigheid van de verhuurder als weldoener tegenover de huurder als armlastige
  • De loyaliteit van de verhuurder als werkgever tegenover de huurder als arbeider
  • De autoriteit van de verhuurder als gemeente tegenover de huurder als ingezetene
  • De gelijkheid van de verhuurder als bureaucraat (woningbouwvereniging) tegenover de huurder als burger
  • De klantgerichtheid van de verhuurder als verkoper (woningcorporatie) tegenover de huurder als klant
  • De ….. van de verhuurder als ….. met de huurder als ……??????

Waardigheid van huurder én verhuurder

Er is een nieuw tijdperk aangebroken. De huurder en verhuurder staan in een onzekere relatie. De waardigheid van de verhuurder heeft tot nog toe centraal gestaan.  De waardigheid van huurder als armlastige, als arbeider, als ingezetene, als burger en als klant lijkt vanzelfsprekend, maar staat in het teken van een afhankelijkheidsrelatie tegenover de verhuurder.  Om het thema  “Huurders zijn de motivatie van onze keuzes” verder te onderzoeken, zal de waardigheid van de huurder op de voorgrond moeten treden. Wat is die waardigheid van de huurder? En wat betekent dat voor de waardigheid van de verhuurder? Dit is wederom als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Het zou zo maar kunnen dat antwoorden op die vragen al onbewust aanwezig zijn:

Code40ne Zoektocht kwaliteit

De netwerkdag is begeleid door Frits Prins van Prinscs en Saskia van der Werff van Creathos. De gehanteerde methode is een co-creatie van het Socratische gesprek en de Code40ne. Wilt u meer informatie over deze methode of wilt u een kennismakingsgesprek met ons, vul dan onderstaand formulier in:

Advertenties

Over Saskia van der Werff

Filosoof, creatief denker, trainer, auteur

4 reacties op “Zoektocht naar kwaliteit; Brainstorm met kwaliteitsfunctionarissen

  1. Jos van Liebergen
    2 januari 2014

    Een ervaring rijker. En een jaarthema rijker. Op 20 februari starten we met de eerste netwerkbijeenkomst. Dan kijken we terug op de oorsprong van kwaliteit in de sector. Maken we een sprong naar het heden en de toekomst. En gaan we in dialoog met de ‘echte’ huurder.
    Dank voor de inspiratie.

    Like

    • Saskia van der Werff
      2 januari 2014

      Ik wens jullie veel succes bij de komende netwerkbijeenkomst. Ben zeer benieuwd waartoe de dialoog met de ‘echte’ huurders leidt.

      Like

  2. Jeroen Rietveld
    20 december 2013

    Mooi verslag Saskia en het was zeer boeiend om jullie aan het werk te zien en kennis te maken met Code4One! Groet, Jeroen Rietveld

    Like

    • Saskia van der Werff
      2 januari 2014

      We hebben het met veel plezier gedaan.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 14 december 2013 door in Praktijkervaringen en getagd als , , , , , .

Over Saskia van der Werff


Filosoof Docent Schrijver

Volg School voor Creatieve Filosofie

Aantal bezoeken

  • 50,412 bezoeken
Advertenties

Publicaties

Filosofie&Praktijk Filosofisch Spel

Bewerker/Vertaler Afrikaanse filosofie

Mede redacteur en -auteur

Translate this site

Nieuwsbrief

Klik op het logo om u voor onze nieuwsberichten op te geven.

%d bloggers liken dit: