School voor Creatieve Filosofie

Saskia van der Werff-Filosoof Email:creaschoolnl@gmail.com

Mijlpaal

Een  diploma in ontvangst mogen nemen is altijd een mijlpaal. Een mijlpaal is een gewichtige gebeurtenis, waarmee een tijdperk wordt afgesloten. Dat is zeker met dit diploma het geval. Maar wat nog meer opgaat is dat zich een tijdperk opent. Wat is mijn droom voor dit komende tijdperk?

De bloem
De bloem op deze foto staat symbool voor mijn verwachtingen. Ik sta te popelen om al wat ik in mijn studie heb ontvangen,  in mijn bedrijfspraktijk tot bloei te brengen . De eerste zaadjes zijn al gepland. Ik ben een Socratisch Café begonnen, waarin ik prachtige gesprekken en ervaringen met anderen heb gedeeld. Maar er staat nog veel meer op stapel: trainingen, een boek, artikelen, nieuwe uitdagingen. De keerzijde van de roos zijn de doorns. Ik verheug me hier niet op, maar verwacht ze wel. Doornachtige momenten die mijn droom doorprikken kunnen en een opening bieden voor reflectie. Ben ik wel op de goede weg? Wat kan ik als gediplomeerd filosoof toevoegen aan deze wereld? Het zijn vragen die ik koester, omdat ze mijn droom levend houden  en verbinden met de dagelijkse praktijk.

Het diploma 
Het diploma staat symbool voor de erkenning van anderen. Het is een stukje papier waarachter jaren van zwoegen, twijfelen, aarzelen,  verwonderen, trots en voldoening verborgen gaan. In deze jaren heb ik mensen ontmoet, die ik na deze mijlpaal ook in mijn toekomst hoop aan te treffen. Docenten, mede-studenten, mijn nieuwe partners in nieuwe samenwerkingen. Het diploma  is  slechts een stukje papier, omdat ik me realiseer dat filosoof zijn voor mij meer betekent dan de kennis in mijn hoofd. Het betekent een bepaalde levenshouding, die ik de afgelopen jaren ben gaan ontdekken. Zoals Nietzsche zei: “Word wie je bent”. Ik ben steeds meer de persoon geworden die ik ben. Het is mijn droom de persoon die ik aan het worden ben, in te zetten in mijn wijsgerige praktijk.

De koker
Het diploma is mij overhandigd in een koker. Op deze koker staat de volgende tekst: “Sig Univ Lib Ref Amst Auxil Nostr in Nom Domini”. Allemaal afkortingen die staan voor het motto van de VU:  ‘Met de handtekening van de Reformatorische Vrije Universiteit Amsterdam; Onze hulp is in de naam van God’. Met deze tekst kan ik niet zoveel. Waar ik wel wat mee kan is die koker, want die staat vanaf nu in mijn kantoor.  Het diploma ligt in mijn archief, de koker echter niet. Die koker is speciaal, want die staat voor het gevoel met iets tastbaars in handen op weg te gaan. Het gevoel van genieten van het moment  van het overhandigen, van het neerzetten ervan op een bijzondere plek, van het vertellen erover en van alle momenten uit mijn droom. Een lege koker, die ik ga vullen met herinneringen, met ervaringen, met momenten van het heden, met gebeurtenissen uit mijn droom die ik nu waarlijk leef.

Over Saskia van der Werff

2 reacties op “Mijlpaal

  1. Riet
    24 september 2012

    Lieve Saskia, ik ben “plaatsvervangend “trots op jou, gefeliciteerd !
    En veel succes in de toekomst ! Riet

    Like

  2. Mirjam de Waard en Chris Oweb
    23 september 2012

    Lieve Saskia,
    Gefelicitéérd…we zijn trots op je en geniet er van!!
    Groetjes van Chris en Mirjam

    Like

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 21 september 2012 door in Blog Saskia en getagd als , , , , .

Publicaties

Filosofie&Praktijk Filosofisch Spel

Bewerker/Vertaler Afrikaanse filosofie

Mede redacteur en -auteur

Nieuwsbrief

Klik op het logo om u voor onze nieuwsbrief op te geven

